Je hebt het vast wel eens zien staan. Op het moment dat je gaat kijken naar huizen, dan staat er achter de prijs vaak k.k. Deze afkorting staat voor kosten koper en zijn alleen van toepassing op de aan- en verkoop van een bestaande woning. Kies je voor een nieuwbouwwoning, dan staat hier v.o.n. Ook wel bekend als ‘vrij op naam’. De kosten koper zijn alle kosten die nog bovenop de uiteindelijke vraagprijs van de woning komen, alvorens jij de trotse eigenaar bent van je nieuwe stulpje. Omdat veel mensen niet exact weten wat kosten koper nu daadwerkelijk inhoudt en welke kosten hier allemaal onder vallen, leggen we je het in dit artikel stap voor stap uit. Wat zijn de kosten koper?Kosten koper (k.k.) zijn de bijkomende kosten die jij moet betalen bij het kopen van een huis, of je nu voor de eerste keer een huis koopt of doorstroomt naar een ander huis. De kosten koper bestaan uit kosten voor de aankoop van de woning én kosten die je maakt om de woning te financieren. Deze kosten kun je niet meefinancieren in je hypotheek en moet je dus uit eigen zak betalen. Extra handig dus om te weten met welke kosten je rekening moet houden. Waar bestaan deze kosten uit?Er zijn een aantal onderliggende kosten, waaruit de ‘kosten koper’ uiteindelijk vallen. Deze kosten waar je rekening mee moet houden zijn; Makelaarskosten, notariskosten, bouwkundige keuring, kosten Nationale Hypotheek Garantie (optioneel). Advies- en bemiddelingskosten en de taxatiekosten. Hoe hoog deze kosten precies zijn, is op voorhand lastig aan te geven. Dit is namelijk afhankelijk van de kosten van je huis. Gemiddeld genomen moet je rekening houden met zo’n 4 tot 6 procent van de koopsom van de woning. Om het allemaal iets duidelijker te maken voor je, hebben we de kosten hieronder verder voor je uitgelegd. MakelaarskostenWanneer je een woning wilt kopen, dan kun je ervoor kiezen een aankoopmakelaar in arm te nemen. Een aankoopmakelaar helpt jou bij het zoeken op de woningmarkt en bij de aankoop van je nieuwe huis. De beloning (courtage) die de makelaar voor zijn of haar diensten vraagt, is vaak een percentage van de aankoopprijs van de woning. Soms is het ook mogelijk om met je makelaar vooraf een vast bedrag af te spreken. Het is dus aan jou welke afspraak je maakt. Houd er wel rekening mee dat wanneer je kiest voor een vast percentage, de kosten bij het eventueel overbieden, een flink stuk hoger zijn. NotariskostenHoe graag je ook zou willen om deze kosten te vermijden, is deze mogelijkheid er jammer genoeg niet. Wanneer je namelijk een huis koopt, dan dien je dit bij de notaris vast te leggen. e notaris is namelijk de enige die beëdigd is om een rechtsgeldige akte op te maken voor het eigendom van de woning (transportakte) en het afsluiten van een hypotheek (hypotheekakte). De notaris tekent vervolgens deze twee aktes met jouw en ook met de verkoper en zorgt ervoor dat deze vervolgens worden ingeschreven in het kadaster. Op deze manier weet ook de gemeente dat het huis van eigenaar is veranderd. Bouwkundige keuringKoop je een wat oudere woning, dan is het verstandig te kiezen voor een bouwkundige keuring. Dit zorgt er namelijk voor dat jij een beeld hebt bij wat de staat van de woning is. Doe je dit namelijk niet, dan kan het zijn dat je in de toekomst geen aanspraak meer kunt maken op een vergoeding van de verkoper. Waar het bij een normale hypotheek vrijblijvend is, is het bij een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) wel verplicht dit te doen. Het grote voordeel hieraan is, is dat je ook direct inzichtelijk hebt wat het je zou kosten om alles te herstellen. Tot slotZoals je hebt kunnen lezen, zijn er naast deze kosten nog enkele andere kosten waar je rekening mee moet houden. Omdat het afhankelijk is van de hoogte van je hypotheek, is het lastig op voorhand te kunnen zeggen wat de kosten zullen zijn. Gelukkig kun je via de verschillende online tools wel een globale schatting maken van deze kosten. Wil je weten wat je daadwerkelijk kwijt bent, dan is het raadzaam om in gesprek te gaan met een financieel adviseur.
|
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Administratiekantoor Deventer geeft je de kans op een duidelijke administratie Heb je hulp nodig bij je administratie van je bedrijf? Geen zorgen want Administratiekantoor Deventer kan je helpen om snel en juist de administratie voor...
- Salarisadministratie uitbesteden in Roosendaal Renew Payroll is een bedrijf dat gevestigd is in Roosendaal en waar zij al uw administratie uit handen nemen. Payroll is als het ware dat...
- Waarom een betrouwbare accountant in Venlo belangrijk is Bent u mkb’er? Dan kunt u er baat bij hebben om uw boekhouding uit te besteden aan een betrouwbare accountant in Venlo. Als mkb’er heeft...
- Begin vandaag nog met beleggen Begin vandaag nog met beleggen! Hoe langer je wacht, des te meer rendement je misloopt. Wist je dat als je elk jaar wacht met beleggen...
- Welke bedrijfsautoverzekering is voor jou de interessantste optie? Een auto kan in de praktijk op twee verschillende manieren worden afgesloten. Er kan voor gekozen worden om ze af te sluiten als particulier, maar...
- Moet ik vakantie schulden afbetalen met een persoonlijke lening? Als u zich zorgen maakt over het afbetalen van uw creditcard schuld voor de feestdagen, zijn hier de voor- en nadelen van het afsluiten van...