Hoe je een nieuwe baan kunt zoeken voor iemand die het al lang niet meer heeft gedaan

vacatures

Jarenlang werkten we in hetzelfde bedrijf, ze zouden de plek niet veranderen, maar er kwam een ​​epidemie – en nu was het werk weg. Gaat het over jou? Lees dan zeker dit artikel. Hoogstwaarschijnlijk bent u in de loop van de jaren uw vaardigheden op het gebied van het zoeken naar werk kwijtgeraakt en weet u niet hoe dit proces is veranderd. We zullen je begeleiden.
1. Evalueer de marktlay-out realistisch
De arbeidsmarkt wordt de markt genoemd omdat alle wetten van vraag en aanbod erop werken. Er zijn specialismen, waarvan de vertegenwoordigers zelfs tijdens de crisis erg gewild zijn bij werkgevers, en er zijn specialisten, van wie er zelfs in stabielere tijden, en nu nog meer, een overschot was.

Als er zeven keer minder vacatures zijn dan werkzoekenden, dan is er veel concurrentie in het voordeel van de werkgever. Dit betekent dat aanvragers heel hun best moeten doen om zich te onderscheiden van de achtergrond van andere reacties. In dit scenario krijgt een bijzonder aantrekkelijke vacature enkele honderden (en soms duizenden) reacties.

Als er maar twee tot drie keer minder vacatures zijn dan werkzoekenden (en nog meer één op één), dan kunnen we zeggen dat werkgevers strijden om dergelijke specialisten. Dit betekent dat ze niet alleen sollicitaties op vacatures in overweging nemen, maar ook zelf op zoek gaan naar geschikte kandidaten, zelfs weglokken bij concurrenten. Als er vijf tot zes keer minder vacatures zijn dan werkzoekenden, is dit een normaal concurrentieniveau (maar geen reden om te ontspannen).

Wat betekent dit voor jou: als je specialiteit niet een van de schaarse en veelgevraagde specialiteiten is, dan is het naïef om je een zoektocht naar een baan als volgt voor te stellen: “Ik heb een cv gepost en wacht op aanbiedingen”).

Je moet in veel vacatures heel actief zijn om een ​​uitnodiging voor een gesprek te krijgen. “Zeer actief” betekent elke dag tijd besteden aan het zoeken naar een baan en niet een paar minuten. Degenen die vaak op zoek zijn, weten dat dit proces zelf vergelijkbaar is met werken, omdat het veel tijd en moeite kost. Maar verder zal er geen resultaat zijn.

Als uw segment momenteel de grootste concurrentie is en er zijn weinig aanbiedingen, overweeg dan om het segment te wijzigen of in het algemeen over opties om buiten uw specialiteit te werken. In moeilijke tijden is dit een normaal verhaal.

Waar je het concurrentieniveau kunt zien: in de sectie statistieken van hh.ru. Zie de uu Index in professionele velden – deze toont het gemiddeld aantal cv’s per baan in jouw vakgebied. Let op: dit is niet het gemiddelde aantal reacties per vacature (er kunnen er tientallen of honderden keren meer zijn), maar de gemiddelde verhouding tussen vraag en aanbod. hh.ru is de grootste site voor het zoeken naar werk in Rusland, dus we kunnen zeggen dat onze statistieken de situatie op de arbeidsmarkt als geheel weerspiegelen.

2. Gebruik verschillende kanalen
Dit is het moment waarop u alle mogelijke zoekbronnen moet gebruiken. Als je tot nu toe al je banen via mond-tot-mondreclame hebt gevonden, dan – helaas! – niet het feit dat het deze keer zo zal aflopen. Nu zitten veel bedrijven in een moeilijke positie of in het ongewisse en hebben daarom de rekrutering opgeschort. Persoonlijke connecties zullen in een dergelijke situatie niet helpen om het management te overtuigen een nieuw persoon aan te nemen. En degenen die bereid zijn om anderen te vragen, zijn nu minder – ze zouden hun plaats niet verliezen.

Het is noodzakelijk om te kijken naar die bedrijfssegmenten die niet hebben geleden of zelfs maar een explosieve groei hebben doorgemaakt, en ook naar niche-vacatures (deze zijn nog steeds beschikbaar, zelfs voor bedrijven die hun rekrutering in het algemeen hebben bevroren).

Gebruik alle bestaande kanalen tegelijkertijd en persoonlijke connecties en posts in sociale netwerken: wees niet verlegen – schrijf een post over wat een geweldige specialist je bent, wat voor soort baan je zoekt, en geef een link naar je cv.

3. Maak een goed CV
Als je cv al lang stof verzamelt, bewerk het dan goed. Hoogstwaarschijnlijk is het heel anders dan waar werkgevers de afgelopen jaren aan gewend zijn geraakt.

Een goed cv is niet te kort en niet te lang. Het belangrijkste is om uw vaardigheden en prestaties erin correct te laten zien. Een droge formele lijst van taken zoals in een functiebeschrijving interesseert niemand – als eerdere dergelijke cv’s de norm waren, zijn nu ervaren werkzoekenden hun eigen marketeers geworden, zelfs het concept van ‘cv verkopen’ is verschenen. Als je geen vertegenwoordiger bent van een veelgevraagde zeldzame specialiteit, dan zal de werkgever hoogstwaarschijnlijk geen tijd verspillen aan het lezen van een mislukt cv, maar zal hij doorgaan met de volgende antwoorden (er zal geen tekort aan zijn).

 

https://www.vindazo.be